Biografie

Vooropleiding

Bart Verstraeten (Sint-Niklaas °1981) behaalde aan de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans te Sint-Niklaas het diploma van de hogere graad piano bij Johan Lybeert en samenspel bij Koen Dejonghe. De cursus algemene muziektheorie van Godfried Van de Vyvere stimuleerde hem om hoger muziekonderwijs te volgen. Als voorbereiding op zijn pianostudies volgde hij nog een extra jaar les bij Lut Strobbe.

Studies

In 2004 behaalde hij het diploma van meester in muziektheorie-schriftuur aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium Antwerpen, waar hij harmonie, contrapunt en fuga volgde bij Peter Thomas, en in 2006 voltooide hij zijn lerarenopleiding aan het Lemmensinstituut. In 2007 werd hij meester in muziektheorie-schriftuur, optie compositie aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium Antwerpen bij Luc Van Hove en Wim Henderickx. Tenslotte behaalde hij in 2014 ook het diploma van Master in de uitvoerende muziek klassieke muziek voor piano aan het Koninklijk Conservatorium Gent bij Johan Duijck.

Masterclasses

Hij volgde masterclasses bij pianisten Jonathan Powell, Eliane Rodrigues en Irene Russo.

Lesgever

Momenteel is hij verbonden als leerkracht compositie en piano aan de academies voor Muziek en Woord van Deurne en Wilrijk.

De componist

2005: Zijn werk Perpetuum Mobile voor pianosolo wordt uitgevoerd door Geert Callaert tijdens de Musical Days of Flanders 2005 in The House of Composers in Sint-Petersburg. Met zijn pianotrio Alla Zingarese wint hij de prijs Klara Continuo in de Klara-compositieprijs 2005. Datzelfde jaar behaalt hij de prijs van de Belgische Artistieke Promotie in de compositiewedstrijd Walter Heynen met zijn Trio voor fluit, altviool en gitaar.

2006: In het kader van Master 2006 creëert het Spectra Ensemble zijn werk Agitation. In opdracht van Koor & Stem schrijft hij voor hun koorblad het werk Salve Regina, o dulcis Virgo Maria.

2008: Creatie van dit Salve Regina tijdens de feestelijke Mariaviering in de Sint- Michielskerk te Antwerpen door de Cappella di Albero onder leiding van Peter Ickx .

2010: Zijn koorwerk Missa Sancta wordt uitgevoerd door de Capella Sanctorum Michaelis et Gudulae onder leiding van Inge Feyen in de Sint-Michiels en Sint-Goedelekathedraal in Brussel.

2011: Hij bewerkt als één van 53 componisten uit Vlaanderen en Nederland twee Souterliedekens in het kader van de 500ste verjaardag van de geboorte van Clemens non Papa.

2014: Hij werkt mee aan het “Pianoalbum voor Koning Filip” aangeboden door de leden van het ComAv en componeert het werk Nocturne.

2015: Creatie van Nocturne door pianiste Annelies Naessens op het Pianofestival ‘Pianoalbum voor Koning Filip’ in het conservatorium van Kortrijk. Hij schrijft de liedbundel Diez canciones de amor gebaseerd op teksten van Pablo Neruda die hij samen met bariton Tristan Faes creëert tijdens ManiFiesta. Op vraag van Peter Ickx schrijft hij een Ave Maria, dit wordt gecreëerd door de Cappella di Albero onder leiding van Edmond Saveniers op het kerstconcert in de Kapucijnenkerk in Antwerpen.

2016: Zijn werk Capriccio voor viool en piano wordt geselecteerd voor opname op de CD ‘ fingerprints 2’ door  de Belgische radiozender Klara. Het wordt uitgevoerd door Nicolas Dupont (viool) en Bert Koch (piano). Zijn koorwerk Ave Maria wordt gepubliceerd op de website koorklank van Koor en Stem. Op vraag van Peter Ickx schrijft hij Ein Kind ist uns geboren voor koor en strijkkwartet. De compositie wordt gecreëerd door de Cappella di Albero en het Ensemble Arsace Consort onder leiding van Dimitry Goethals op het kerstconcert in de Heilige Damiaankerk (TPC) in Anwerpen. Op vraag van het Brasschaats Mandoline-Orkest schrijft hij de compositie Persephone.

2017: Wereldcreatie van zijn werk Capriccio voor viool en piano op ‘Klara in de Singel’ door Nicolas Dupont (viool) en Bert Koch (piano) in kunstcampus deSingel in Antwerpen.     Hij componeert de pianobundel All’Ungherese die uitgegeven wordt bij Euprint. Hij werd uitgenodigd door Steven De Caluwé om een recital te spelen met eigen pianocomposities in Music Electronics Lokeren. Op vraag van Peter Ickx schrijft hij God groet U, zuiver bloeme voor koor en strijkkwartet. De compositie wordt gecreëerd door de Cappella di Albero en het Ensemble Arsace Consort onder leiding van Dimitry Goethals op een aperitiefconcert in de Stanilaskapel in Berchem. Op vraag van pianiste Tina Reynaert schrijft hij het pianowerk Langs het lange diepe water geïnspireerd door het gedicht ‘Lamento’ van Remco Campert. Op vraag van Duo Antwerp schrijft hij het werk Tempus Fugit (basklarinet/marimba). Op vraag van Peter Ick schrijft hij het werk Alleluia voor koor en het arrangement “Dormi, dormi bel bambin” voor jeugdkoor, strijkkwartet, blokfluit en klokkenspel. De compositie wordt gecreëerd door de Cappella di Albero onder leiding van Dimitry Goethals op het kerstconcert in de Heilige Damiaankerk (TPC) in Antwerpen. Het arrangement wordt hernomen op het kerstconcert in de Stanislaskapel in Berchem.

2018: Première van de compositie Tempus Fugit voor basklarinet en marimba op het festival ‘Belgian Music Days’ door Duo Antwerp. Voor het kamerkoor Helicante schrijft hij het werk ‘Les Roses’ gebaseerd op het gelijknamige gedicht van Théodore de Banville. Het werk wordt voor de eerste keer uitgevoerd op het concert ‘Lieflijke lente’ door het kamerkoor Helicante onder leiding van Geert Vromans in het Kasteel van Bouchout in Meise.  Wereldpremière van de compositie Persephone door het Brasschaats Mandoline-Orkest olv. Marcel De Cauwer in GC Kadans in Wuustwezel en werd hernomen op het jubileumconcert van het ‘Ensemble à plectres de Nassogne’ in de kerk ‘Collégiale de Saint-Monon de Nassogne’ . Première ‘Langs het lange diepe water’ door Tina Fux in cultuurkapel Odulphus in Dendermonde. Wereldpremière Masquerade door het Russische Ensemble Intertext (Tamara Paramonova (saxofoon), Maria Smolentseva (viool) en Alina Ezhakova (Piano) in het “Tchaikovsky Municipal Centre for Developing Arts”, Chaykovsky-city (Perm Krai) (Rusland) en in de “New music in the Hall of Freedom, Boris Yeltsin Presidential Center”, Jekaterinenburg (Rusland). Op vraag van Peter Ickx schrijft hij het werk Wie schön leuchtet der morgenstern voor contratenor, koor en strijkkwartet.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s